جمعه 28 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ روستای بوژان کجاست | جاهای دیدنی + عکس (1402)

⚡ روستای بوژان کجاست | جاهای دیدنی + عکس (1402)

⚡ روستای بوژان کجاست | جاهای دیدنی + عکس (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
04 اردیبهشت 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ روستای بوژان کجاست | جاهای دیدنی + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



  • روستای بوژان نیشابور را بهتر بشناسیم :

روستای بوژان از روستاهای زیبای نیشابور است و جزو روستاهای پلکانی معروف ایران محسوب می‌شود. جلوه‌های طبیعی این روستای منحصر به فرد، شامل چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های بیشماری است که بر طراوت روستا می‌افزایند. معماری پلکانی و بافت قدیمی و کم‌نظیر روستای زیبا و خوش آب و هوای بوژان در نیشابور به علاوه طبیعت سرسبز آن، سبب شهرت روستای بوژان شده است. 

 

روستای بوژان

روستای بوژان

  • روستای بوژان کجاست؟

آدرس :  استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور، روستای بوژان نیشابور

روستای بوژان جزو توابع مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی است. این روستای زیبا در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور قرار دارد. فاصله مشهد تا روستای بوژان نیشابور حدود ۱۲۰ کیلومتر است. 
روستای کوهپایه‌ای بوژان نیشابور در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود قرار دارد. آب و هوای روستا کوهستانی است. معماری روستا به صورت پلکانی ساخته شده است و در یک شیب ملایم قرار دارد. 
کوچه‌های روستای بوژان نامنظم و پیچ در پیچ هستند و تنها اهالی روستا به علت عبور و مرور زیاد، این کوچه‌ها را می‌شناسند. ارتفاعات بلند روستا، آبشارها، باغ‌های سرسبز به همراه بافت پلکانی روستا، چشم‌انداز رویایی را برای آن رقم می‌زند. 

روستای بوژان

بوژان زیبا

  • مسیر دسترسی به روستای بوژان نیشابور :

برای دسترسی به روستای بوژان نیشابور ابتدا از شهر مشهد به نیشابور بروید. روستای بوژان ۱۳ کیلومتر با نیشابور فاصله دارد. بعد از عبور از نیشابور به جاده آسفالته وارد شوید و در مسیر خود از روستاهای حمیدآباد، فوشنجان و حصار بوژان بگذرید. بعد از عبور از حصار بوژان به روستای بوژان می‌رسید. با ورود به روستای بوژان از تماشای زیبایی‌های طبیعت آن لذت می‌برید.

 

مسیر دسترسی از تهران به روستای بوژان

مسیر دسترسی از تهران به بوژان

  • قدمت روستای بوژان :

روستای بوژان در نیشابور دارای قدمت تاریخی فراوانی است. به گفته منابع تاریخی شهر نیشابور، در حدود ۷۰۰ سال پیش، سیلی ویرانگر در این روستای پلکانی به وقوع پیوست و بخش زیادی از آن آسیب دید و از بین رفت. وقوع سیل در روستای بوژان نیشابور سبب شد که هر روز از جمعیت روستای بوژان نیشابور کاسته شود. 

روستای بوژان

طبیعت زیبای روستای بوژان

بعد از مدتی، کسانی که از روستا مهاجرت کرده بودند، دوباره به روستا بازگشتند. با گذشت زمان روستا دوباره به حالت طبیعی بازگشت و طبیعت آن احیا شد. بعد از آن درختان زیادی در روستا کاشته شد تا جلوی ویرانگری سیل در آن گرفته شود. 
بعد از گذشت زمان، دوباره در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۶۵ هجری شمسی، دو سیل ویرانگر در روستای بوژان رخ داد و خسارات بسیاری به روستا زد. اهالی روستا دوباره روستا را بازسازی کردند. امروز بوژان به یک تفریحگاه مشهور در نیشابور برای طبیعت‌گردان تبدیل شد. 

پاییز بوژان

پاییز بوژان

  • وجه تسیمه روستای بوژان نیشابور :

درباره نامگذاری روستا به «بوژان»، روایت‌های بسیاری ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. برخی عقیده دارند نام روستا از نام گویش این مردم گرفته شده است که با عنوان «بُژ» شهرت دارد. واژه بوژان در گویش نیشابور به معنای «رشد کرده» است. 
برخی براین باورند که فراوانی گیاه بوژوانه در این منطقه، سبب انتخاب نام روستا شده است. بوژوانه از گیاهان ریزبرگ به‌شمار می‌رود که ساقه‌ای بلند و بویی تند دارد. از این گیاه برای پیشگیری از پوسیدگی لباس استفاده می‌کنند. 
برخی واژه بوژان را به بوران نسبت می‌دهند. این گروه، وجود آب و هوای سرد و کوهستانی منطقه و بارش برف و باران بسیار را علت نامگذاری روستا می‌دانند. بعضی دیگر نیز وجود چشمه‌های فراوان در روستای بوژان را علت نامگذاری روستا می‌دانند؛ زیرا معتقدند واژه بوژوان پسوندی است که برای چشمه‌سارها به کار می‌رفت. 

پاییز بوژان

پاییز بوژان

  • آب و هوای روستای بوژان :

روستای بوژان یک روستای کوهپایه‌ای است که در ارتفاعات جنوبی کوه بینالود قرار دارد. آب و هوای این روستا معتدل کوهستانی است و زمستان هایی سرد دارد. قرارگیری روستا در ارتفاع ۱۶۰۰ متری سطح دریا، آب و هوای آن را در فصل‌های گرم، خنک و در فصل‌ زمستان، سرد می‌کند. آب و هوای خنک حاکم بر روستا گردشگران را در فصل‌های بهار و تابستان جذب سفر به روستا می‌کنند. 

.روستای بوژان

کوچه پس کوچه های بوژان زیبا

  • بهترین زمان سفر به روستای بوژان در نیشابور :

فصل بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به روستای بوژان است. فصل بهار به علت وجود درختان سرسبز و شکوفه‌های زیبای آن، پرآبی چشمه‌ها و آبشار بوژان منظره‌ای تماشایی به روستا می‌بخشد. 
آب و هوای روستا در فصل تابستان، معتدل و خنک است. باغ‌های میوه، آبشار و چشمه‌های جوشان در این فصل، طبیعت روستا را بسیار جذاب می‌کنند.
روستای بوژان در فصل پاییز لباسی رنگارنگ و زیبا به تن می‌کند. جلوه‌های پاییزی این روستا و طبیعت زرد و نارنجی آن بسیار جذاب و تماشایی است. هوای روستا در فصل زمستان سرد و برفی است و سفر به آن در این فصل جذابیت چندانی ندارد. 
طبیعت‌گردان از روستای بوژان بیشتر استقبال می‌کنند. اهالی مشهد از این مقصد طبیعت‌گردی برای سفر استفاده می‌کنند. تفریحاتی که در طبیعت وجود دارند از سرگرمی‌هایی هستند که گردشگران این روستا برای گذران اوقات بهتر از آن استفاده می‌کنند. 

زمستان بوژان

زمستان بوژان

  • سوغات روستای بوژان :

شغل اهالی روستای بوژان دامداری، باغداری، زراعت و تولید صنایع دستی است. گندم و جو از مهم‌ترین محصولات روستا به‌شمار می‌روند. میوه‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو و گردو از محصولات باغ‌های روستا به دست می‌آیند. انواع گوشت‌های گوسفندان و طیور، به علاوه لبنیات محلی، جزو مهم‌ترین سوغات روستای بوژان محسوب می‌شوند. 

میوه های روستای بوژان

محصولات باغداری روستای بوژان

این روستا صنایع دستی زیبایی نیز برای عرضه به گردشگران دارد. صنایع دستی این روستا همان صنایع دستی معروف نیشابور هستند. سفال، فلزکاری، رنگرزی و محصولات دست‌ساز نمدی نمونه‌هایی از این دست هستند که گردشگران به آنها توجه دارند.

لبنیات محلی

لبنیات محلی روستای بوژان

  • در بوژان چی بخوریم؟

بوژان روستایی سنتی است و محصولات و غذاهای آن نیز بیشتر سنتی هستند. بلغور شیر، کشک‌های محلی، کوکو قارچ، فطیر بوژان، نان تافدون روستا، انواع آش، کله‌جوش، آبگوشت و خورشت از مهم‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید در روستای بوژان تست کنید و لذت ببرید.

بلغور شیر

بلغور شیر


رستوران‌های معروفی در جاده بوژان هستند که از گردشگران پذیرایی می‌کنند. اگر اهل رستوران‌گردی هستید می‌توانید از رستوران‌ها‌های جاده یا رستوران‌هایی که در نیشابور وجود دارند، استفاده کنید. صرف غذاهای متنوع جاهای مختلف ایران در رستوران و لذت بردن از آن، گزینه‌ای است که برای شکم‌گردان در اولویت است. 

کوکو قارچ

کوکوی قارچ

  • جاهای دیدنی روستای بوژان نیشابور :

بوژان طبیعت زیبا و جذابی برای ارائه به گردشگران دارد. معماری پلکانی روستا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوژان نیشابور است. چشم‌انداز رویایی روستا از دور، بسیار شبیه روستای گردشگری ماسلوله است. به این جهت، برخی آن را ماسوله نیشابور لقب داده‌اند.

1- آبشار و رودخانه بوژان :

رودخانه بوژان در فاصله ۶ کیلومتری روستای بوژان و در انتهای دره بوژان واقع شده است. این آبشار از دیدنی‌های طبیعی روستا به شمار می‌رود.  طول این رودخانه زیبا حدود ۱۰ کیلومتر است و آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری در مسیر آن قرار دارند. رودخانه زیبای بوژان از کوه‌های بوژان، سیاه‌خانی و گودزرد سرچشمه می‌گیرد. 
ارتفاع آبشار بوژان، ۱۵ متر است و برای دسترسی به آن باید حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید.  دسترسی به آبشار بدون استفاده از راهنمای محلی امکان‌پذیر نیست و احتمال گم شدن در مسیر آبشار وجود دارد. 

آبشار بوژان

آبشار بوژان

2- دره پرستوها :

دره پرستوها از زیبایی‌های روستای بوژان است که با اسامی پلاسو و پره‌سو نیز شهرت دارد. وجود پرستوهای بسیار در این دره، سبب نام‌گذاری آن به دره پرستو شده است. بازدید از این دره زیبا و تماشای پرواز پرنده‌ها در بالای دره از چشم‌اندازهای محبوب طبیعت‌گردان است. 

دره پرستوها

دره پرستوها

3- دره شکرآب :

در مسیر صعود به قله شیرباد، دره‌ای قرار دارد که طبیعت زیبایی آن گردشگران را جذب خود می‌کند. چشمه ای پرآب در این دره رویایی واقع است که با نام شکرآب شهرت دارد. این چشمه که در فاصله 5 کیلومتری روستا واقع شده است، معروفترین چشمه در بوژان به شمار می‌رود.

دره شکرآب

دره شکرآب

4- دره مرغزار :

دره مرغزار یا مرغزاردره، در شمال غرب بوژان واقع شده است. این دره با وجود درختان گردو، آب چشمه‌ها و کوه‌های شیب‌دار، چشم‌انداز زیبایی دارد. هوای این دره بسیار سرد است و طبیعت‌گردان بیشتر در فصل تابستان از آن بازدید می‌کنند. 

دره مرغزار

دره مرغزار

5- چشمه کلاغ چین :

چشمه کلاغ چین یا چهارچشمه از چشمه‌های معروف روستای بوژان است که در فاصله 4 کیلومتری آن قرار دارد. این چشمه، نقطه اصلی آغاز کوه‌نوردی در منطقه محسوب می‌شود. در اطراف چشمه، درختان گردوی بسیاری وجود دارند و کلاغ‌ها به بهانه این درختان در آنجا آشیانه می‌کنند. علت نامگذاری روستا، سکونت کلاغ‌ها بر روی درختان آن است. 

چشمه چین کلاغ

چشمه کلاغ چین

6- دره بازه صدر :

بازه صدر یکی دیگر از دره‌های روستای بوژان است که در قسمت ورودی روستا قرار دارد. انتهای دره، درخت کاج خشکیده‌ای دیده می‌شود که قدمت آن چندین سال است. 

بازه صدر

بازه صدر

7- ارتفاعات رشته‌کوه‌های بینالود :

بخشی از رشته‌ کوه‌های بینالود در شمال شرق روستای بوژان قرار دارند. این کوه‌های زیبا بر جذابیت طبیعت رویایی منطقه می‌افزایند. کوه‌های شیرباد، کوه زرد، کان مس و سرچشمه، قله‌هایی مرتفع دارند که برای کوهنوردی استفاده می‌شوند.
قله شیرباد، ارتفاعی در حدود ۳۳۰۰ متر دارد. ارتفاع کوه زرد، کان مس و قله سرچشمه مرغزار دره نیز در همین حدود است. شیرباد دومین قله بلند این رشته کوه است که به علت قرارگیری آن در معرض وزش باد زیاد، به این نام شهرت یافته است. 

رشته کوه بینالود

کوه های بینالود

8- کوه‌های بلقشو :

کوه‌های بلقشو در فاصله 4 کیلومتری شمال شرق بوژان قرار دارند. این کوه‌ها مسیر صعب‌العبوری دارند، بسیار سنگلاخ‌ و اغلب در حال ریزش هستند. صعود به این منطقه بسیار سخت است. واژه «بلقشو» به معنی «نزدیکی بلا» است و نام کوه از صعود سخت آن حکایت می‌کند. 

کوه های بلقشه

کوه های بلقشو

9- خرمنگاه :

مکانی در روستای بوژان قرار دارد که به خرمنگاه شهرت دارد. به گفته اهالی قدیم روستا، این مکان در گذشته میدانی بزرگ بوده است. از این میدان برای جمع‌آوری محصولات جو و گندم استفاده می‌شد. آنچه در این مکان جذاب به نظر می‌رسد، تپه‌ای است که در شرق میدان قرار دارد. این تپه به نام خانه شیطان معروف است و وجه تسمیه نام آن روشن نیست.

روستای بوژان

روستای بوژان

10- مقبره‌های بزرگان نیشابور :

روستای بوژان فاصله کمی از نیشابور دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید بعد از گشت و گذار در روستا یا اقامت در آن، از مقبره بزرگانی چون عطار و خیام بازدید کنید. این مکان‌های دیدنی جذاب با اقامتگاه بوم‌گردی روستای بوژان نیشابور، تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارند. 

مقبره خیام

مقبره خیام

  • چه تفریحاتی در بوژان وجود دارد؟

گشت و گذار در روستا و تماشای طبیعت زیبا و جاذبه‌هایی چون درختان، آبشار، ارتفاعات بلند، چشمه‌سارها و استفاده از آب و هوای مطبوع روستا مهم‌ترین تفریح روستای بوژان است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، در حین گشت و گذار در روستا به نزدیک دیدنی‌های طبیعی بروید و از نزدیک، شاهد زیبایی‌های این مناطق باشید.

کوه‌نوردی :

کوه‌نوردی از دیگر تفریحات موجود در روستای بوژان است. رشته‌کوه‌های بینالود بهترین مکان برای کسانی محسوب می‌شوند که کوهنوردی اولویت آنها است. دسترسی به ارتفاعات قله شیرباد و دیگر کوه‌های منطقه، طبیعت‌گردان اهل کوهنوردی را به تماشای دیدنی‌های روستا جذب می‌کند.

کوهنوردی

کوهنوردی

عکاسی :

استراحت در طبیعت روستای بوژان، پیک‌نیک‌های چند ساعته و عکاسی از طبیعت رویایی این روستای جذاب، به‌ویژه دریاچه‌ها و آبشار آن از تفریحاتی است که می‌توانید در روستای بوژان خود را با آن سرگرم کنید. 
عکس روستای بوژان نیشابور و زیبایی‌های طبیعت آن توسط گردشگران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. نمایش عکس‌های این طبیعت زیبا، برای تماشای دوستان، از سرگرمی‌های سفر به روستای زیبای بوژان است. 

عکاسی در طبیعت

عکاسی

چیدن گیاهان دارویی :

پوشش گیاهی روستای بوژان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعت‌گردی آن است که علاقه‌مندان به گیاهان دارویی را جذب سفر به روستا می‌کند. گیاهانی چون آویشن، زیره، سماق و ریواس مهم‌ترین گیاهان دارویی روستا هستند. 
گشت و گذار در بین این پوشش گیاهی جذاب و استشمام بوی آویشن و زیره برای برخی طبیعت‌گردان بسیار جذاب است. چیدن گیاهان دارویی روستا از دیگر سرگرمی‌هایی است که طبیعت‌گردان از آن لذت می‌برند.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

در بوژان کجا اقامت کنیم؟

روستای بوژان، روستایی کوچک است که یک روز برای تماشای زیبایی‌های آن کافی است؛ اما اگر علاقه داشتید یک شب را در روستا بگذرانید. رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اجاره ویلا در روستای بوژان نیشابور، بهترین گزینه برای اقامت شما هستند. 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی بوژان

اقامتگاه‌ بوم‌گردی بوژان با معماری سنتی و جذاب خود در طبیعت کم‌نظیر روستا، خاطره‌ای به‌یاد ماندنی را برای شما رقم می‌زند. اقامتگاه بوم‌گردی بوژان به دیدنی‌های روستای بوژان و برخی جاذبه‌های نیشابور نیز نزدیک است. بنابراین به راحتی می‌توانید در اقامتگاه ساکن شوید و از جاهای دیدنی مورد علاقه خود بازدید کنید.
برخی گردشگران به اقامت در کمپینگ هم می‌اندیشند؛ اگر به صورت دسته‌جمعی و با دوستان خود سفر می‌کنید؛ اقامت شبانه در کمپینگ، جذاب است. در غیر این صورت استفاده از اقامتگاه‌ بوم‌گردی بهترین گزینه اقامتی است. 

کمپینگ در طبیعت

کمپینگ در روستا

روستای بوژان از تفرجگاه‌های مشهور نیشابور است که در تعطیلات سال، مقصد طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. با گشت و گذار در روستا از زیبایی‌های طبیعت آن لذت ببرید و حفظ طبیعت و تمیزی آن را اولویت خود قرار دهید.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها خراسان رضوی مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ